Życie lektora uczącego online ma wiele plusów. Możesz prowadzić zajęcia z domu i w przerwie wybrać się na krótki spacer, możesz lepiej zorganizować sobie cały dzień i nie tracisz czasu na dojazdy do pracy. A to tylko kilka pomysłów.
Istnieje jednak druga strona medalu. Klienci. W większości wypadków będą to bardzo mili ludzie, którzy naprawdę będą się chcieli nauczyć języka z Twoją pomocą. Ten wpis będzie jednak o wyjątkach od tej reguły. Nadałam mu nagłówki, aby było Ci łatwiej zobaczyć przykładowe problemy, które mogą się pojawić.
1. Dlaczego nie mogę umówić się na lekcję o 6:00 rano / o 23:00?
Możesz się spotkać z pytaniami o zajęcia o wczesnych porach. W zasadzie wszystko zależy od Ciebie. Są lektorzy, którzy pracują od rana i kończą pracę wcześniej wieczorem żeby to sobie wyrównać. Jeśli interesują Cie zajęcia o takiej porze to świetnie- właśnie możesz mieć potencjalnego klienta. Jeśli jednak wolisz zaczynać pracę o późniejszych porach daj po prostu znać klientowi, że Twoje godziny pracy zaczynają się o 7:00 czy 8:00 rano i nie są do negocjowania. Nawet jeśli w szkole możesz dostać jakąś dodatkową kwotę za zajęcia poza godzinami pracy nauczycieli to rozważ na ile jest to warte? Czy wolisz dostać kilka zł więcej czy się wyspać?
Na tak postawione pytanie klienta odpowiadałabym, że nie prowadzę zajęć o takiej porze. Jeśli chce to może zapisać się na godzinę X a jeśli nie to mogę mu polecić kogoś, kto pracuje o 6:00. Proste. Najważniejsze jest aby trzymać się swoich zasad. Jeśli tego nie będzie możesz się obudzić pracując od rana do wieczora a to, co zarobisz więcej wydasz potem na lekarzy w przypadku choroby spowodowanej osłabieniem organizmu.
2. Dlaczego to tyle kosztuje?
To pytanie bardziej do biura szkoły/właściciela niż do lektora. Gdybym dostałą takie pytanie od klienta odpowiedziałabym zgodnie z prawdą, że to nie ja ustalam ceny zajęć i nie mam wpływu na nie. Cena wynika z przygotowania lektora do zajęć, jego stażu pracy, zaangażowania, materiałów dodatkowych, tablicy interaktywnej i innych elementów. Ważne jest, aby to wyjaśnić stanowczo,ale spokojnie.
3. Czy nie mogę kupić lekcji taniej?
Czasem można. Jeśli w szkole jest cennik na zajęcia płacone osobno i w określonych pakietach lekcyjnych jest bardzo możliwe, że taka opcja wchodzi w grę. Należy wtedy dokładnie wytłumaczyć czym różnią się obie oferty i jakie są ich plusy i minusy, aby nie było potem nieporozumień związanych z tym, że klient chce odwołać lekcje, ale i tak za nią zapłaci.
4. Chcę odwołać zajęcia!
Wszystko zależy od polityki szkoły językowej. Są szkoły w których można odwoływać zajęcia na różnych zasadach. Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli jest łatwo odwoływać zajęcia bez płacenia za nie to są klienci, którzy chcą to nagminnie wykorzystywać. A wtedy tracisz Ty i szkoła. Dobrze jest ustalić konkretne zasady, np. odwołać zajęcia można najpóźniej na X godzin przed nimi żeby nie przepadały. A jeśli chodzi o przypadki losowe czy brak prądu to już inna kwestia.
5. Nie mam czasu za zadania domowe!
Nie jesteśmy w szkole więc za brak zadania klient nie dostanie oceny do dzienniczka. Tłumaczę klientom kwestie związane z zadaniem na pierwszym spotkaniu a potem co jakiś czas się tylko upewniam czy wszystkie ustalenia są aktualne. Jeśli wiesz, że klient jest zabiegany i nie będzie mieć czasu na nic to odpuść zadania, ale wtedy zaznacz, że efekty nie będą tak szybko widoczne. Jeśli klient robi zadania czasem to możesz zmienić ich treść na bardziej atrakcyjną, zapytać czemu ich nie robi, opowiedzieć jakie są zalety pracy własnej. Jesteśmy ludźmi, ale warto wszystko omówić.
6. O tym mi nikt nie mówił!
Jeśli klient zaczyna dziwić się w odniesieniu do pewnych kwestii, które powinny być mu znane to jest kilka sposobów jak do tego nie dopuścić. Proponuję opowiedzieć o najważniejszych zasadach działania szkoły podczas pierwszej lekcji a potem jeszcze mailowo wysłać takie podsumowanie dotyczące dalszej współpracy łącznie z linkiem do strony szkoły, cennikiem, zasadami do opłat za zajęcia, odwoływaniem zajęć, numerem telefonu i innymi. Wtedy klient nie będzie mógł powiedzieć, że o czymś nie wie. Jeśli zapisał się na zajęcia to oznacza, że przeczytał ze zrozumieniem zasady funkcjonowania szkoły i się z nimi zgadza.
Klienci są bardzo ważni w pracy lektora. Należy o nich dbać i starać się kreować takie lekcje, aby były interesujące dla obu stron. Nie zawsze warto ulegać wszystkim namowom klientów. Warto znać swoje zasady i się nimi kierować. Wyjdzie to na zdrowie Tobie i Twoim przyszłym uczniom.